Portræt af Bertel Haarder

Da jeg fik opgaven at male Bertel Haarders portræt, tænkte jeg en del over hvilken metodevalg jeg skulle bruge, for at udføre det. Jeg ville gerne have at mit metodevalg skulle afspejle noget af den person, som han er. Eller underbygge ham.

Jeg valgte derfor at male ham på renaissance facon, dvs fra en tid med lasurmaling som primær metode, og hvor man starter med en skitse (her kul) og bygger lag på lag op i monokromt først, og først senere tilføjer man så oliefarvelagene. Dette er en omhyggelig, møjsommelig og grundig metode, som er, ud over at være utrolig velegnet til portrættering generelt, også en fin underbygning af Bertels væsen og intelligens.

Proces

I atelieret med Bertel Haarder. Vi mødtes hver onsdag ml 45 min og 1,5 time ad gangen, hen over over fire måneder. Så sad han model for mig alt imens han fik taget et interview eller tog en lille lur eller vi snakkede lidt om løst og fast.
På første time vi mødtes fik jeg tegnet denne kulskitse, som ligger til grund for maleriet.
Herefter begynder jeg at bygge den monokrome del op, med brun umbra og hvid tempera maling i lag.
Jeg bygger videre i tempera og overdriver lys og skygge forholdet, så billedet tåler farvelagene uden at miste detaljerne.(ses mest i skjorten på dette billede)
Herefter påbegynder jeg oliemalingen med tynd tynd farvelasur.

Lasurene fortsætter, og her leger jeg lidt med baggrund, men Bertel synes den er alt for vild:) – og det ender med resultatet i toppen med det grønne i baggrunden. På Bertels ønske om at tage inspiration fra et maleri af Jens Otto Krag der hænger på Borgen.

Scroll to Top